Pages

Om Oriak

Oriak är ett traditionellt rollspel, i stil med Drakar och Demoner. Oriak spelar man runt ett bord med enbart papper, penna och sin fantasi. Varje spelare styr en rollperson förutom spelledaren som hanterar resten av världen. Tillsammans skapar man en spännande historia runt rollpersonernas öden och äventyr.

Ambition

Mitt mål med Oriak är ett gott hantverk som har sina rötter i gamla traditioner men med nya influenser. Ett spel som kan användas av många. Spelet har en värld med samma namn som är inspirerad av Egypten men med fantasytema och andra influenser.
Målet är inte att bygga något nyskapande fantastiskt som bara ett fåtal entusiaster skulle vara intresserade av.

Vad spelar man?

Det finns inget kort bra svar på det. Regelboken försöker ge så mycket inspiration som möjligt genom exempel, äventyrsfrö och äventyrsförslag. Det finns inget enskilt viktigt kampanjförslag som Oriak är skrivet för. Kort sagt spelar man för att uppleva äventyr. Det kan vara utforskning och plundring av grottor eller tempelruiner. Det kan vara ett konspiration som hotar samhället som måste avvärjas. Eller så försöker man bli rik.

Regler

Handlingar
  • Slå under eller lika med färdigheten med T20.
    Var våghalsig om du vill lyckas extra bra (välj en bonuseffekt) och få erfarenhet
  • Vid konflikter lyckas den bäst som slår högst
  • Slår man 10 eller mer med tärningen lyckas man extra bra. Välj en bonuseffekt.
  • Bonuseffekt kan vara: lyckas elegant, lyckas snabbt, lyckas bra etc. I strid och för magi finns speciella listor.
Färdigheter
  • 19 st breda färdigheter, varav några kunde kallas grundegenskaper
  • Man höjer dem genom att vara våghalsig och samla lyckade och misslyckade slag.
  • Man specialiserar sig genom att köpa förmågor.
  • Efterhand som man blir mäktig gör man sin rollperson unik med hjälp av de förmågor man valt.
Strid
  • Enkla situationer mellan ett fåtal inblandade kan avgöras som en engånshändelse med hjälp av konfliktreglerna.
  • Vid mer komplicerade strider delas de stridande in i lag. Situationen anger vem som börjar eller så avgörs det som en konflikt mellan ledarna.
  • Lagen i striden turas om. Inom varje lag får varje figur göra två handlingar: tex gå, slå, sikta eller ta i.Vid attacker måste man slå över motståndarens försvar (tänk Armour class eller parering).
Skador
  • Slå 1T6 och lägg till vapnets modifikation. Dra detta från motståndarens livspoäng (rustning drar av skada).
  • Om skadan är över smärttröskeln blir man bedövad nästa runda.
  • Om skadan är över skadetröskeln får man en allvarlig skada (Detta slår ut många SLP).
  • Livspoäng läker efter 5 minuters paus och lägga förband.
  • När man har slut på liv är man döende.
  • Döende slår varje minut ett slag för tålighet. Missas slaget närmar man sig döden.
Magi
  • Färdigheten Magi ger formler som man får välja. Det finns tre olika nivåer.
  • En del formler kan man utantill (går snabbt att kasta) och en del måste man läsa från sin formelsamling (tar längre tid).
  • Formler kastar man med ett vanligt slag för färdigheten Magi.
  • Ibland drar man på sig magisk belastning. Slår man under sin magiska belastning men över Magi så går det illa.
Rikedom
  • Ens rikedom mäts i ett abstrakt värde, rikedom. Man startar oftast runt 1-6.
  • Man kan alltid köpa saker som kostar mindre än ens rikedom. Man kan försöka köpa mer, det kanske går.
  • Att skaffa ett bra yrke ger mer rikedom. Att sälja dyra föremål ökar ens rikedom lite mer tillfälligt.
  • När man köper dyra saker går ens rikedom ner.