lördag 23 maj 2015

Bakom skynket för skrivandet

Det postas inte så värst mycket just nu. Men det betyder inte att det inte arbetas. Speltest är som sagt gjort, en omgång. Jag håller på med en omstrukturering av förmågorna. Detta gör jag på rätt sätt. Det vill säga att jag skriver in dem i ett spreadsheet i Open Office. Det blir inte jättevackert men det är strukturerat. Jag kommer antagligen inte att släppa denna filen direkt.


Nu när förmågorna är inskrivna i denna fil, nästan som en databas (ja, jag vet vad en riktig databas är) kan man plocka ut den informationen och presentera den på olika sätt. Jag har skrivit ett litet javaprogram som gör detta:





Så nu startar jag programmet, väljer vilken fil jag vill läsa från och så formatterar programmet informationen som jag vill ha det. Den som kan läsa koden förstår att det är två olika sorters formattering, en översiktlig lista och en full beskrivning. Listan kan vara bra att leta i, sen slår man upp beskrivningen när man behöver den.

Såhär gör jag för övrigt för varelsers stats också. Eftersom det skrivs i ett spreadsheet kan jag göra operationer på datan. Dokumentet räknar automatiskt ut livspoäng, trösklar och försvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar