lördag 16 maj 2015

Mer om våghalsig

Våghalsig är alltså det huvudsakliga sättet som en person kan samla erfarenhet. Det visar sig i speltest att skada väldigt sällan är något bra sätt att ge rollpersonerna ett bra straff. Dessutom, som en i spelgruppen påpekade, när man blir bra är det ofta i princip riskfritt att vara våghalsig.

Listan med konsekvenser utökas:
Förlora ett föremål. Det tappas bort eller går sönder. Du får aldrig tillbaka det.

Sen funderar jag på någon slags stegringsmekanism. Att ju mer man varit våghalsig under spelmötet, desto mer riskabelt blir det. Det blir ett straff i sig som stävjar överanvändning lite. Kanske? Det skulle kunna fungera såhär:
Varje gång man är våghalsig tar man före slaget en spelmark från spelledarens hög. Man får -1 på alla våghalsiga slag för varje spelmark man har framför sig. Dessutom, om man misslyckas tar man ytterligare två till. Vid spelmötets slut samlar spelledaren in alla marker och nästa gång börjar alla på noll igen.

Detta gör att efter ett tag är det omöjligt eller iallafall svårt att fortsätta att vara våghalsig. Då sparar man antagligen på krutet tills det verkligen gäller.

Diskutera gärna med mig i kommentarerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar