torsdag 4 februari 2016

Välkomna

Hittils har mina besökare mest kommit från www.rollspel.nu där jag postat om nyheter. Nu ser jag att det kommer en del nya via Google. Så här kommer en liten guide för nyanlända.

Äventyr

Jag har skrivit ett antal äventyr, i olika stilar. För ett tag sedan konverterade jag reglerna från T20 till T100 och något äventyr släpar fortfarande efter. Jag vill gärna fortsätta skriva äventyr. Kommentera gärna om ni hittar något intressant eller dåligt.
  • Under ytan - rollpersonerna tvingas efter mystiska händelser vid ett väghus i en oas ner i ett okänt tempel som legat under vattnets yta. Ett halvlångt äventyr med smygande, problemlösning, strid och desperation.
  • Sista vakten - en kista full med svart magi måste tas om hand och dess ursprunliga ägare räddas från slaveri. Består av två faser, först spåra ägaren (detektivarbete) och sedan rädda honom (action/infiltration). Det är öppet och lämnar mycket till spelledaren att fokusera på det ena och/eller det andra.
  • Syskonskap - rollpersonerna eskorterar en handelsresande till ett avlägset tempel. Denne har fått ett meddelande från sin bror som är präst i templet. Det (kanske) visar sig att en gammal skriftrulle har orsakat problem.
  • Lugn i stormen - en minidungeon som kan stoppas in nästan överallt i vildmarken. Rollpersonerna riskerar att skaffa sig en livslång fiende.
  • Karavan till dödsriket - rollpersonerna fastnar i ett ödelagt väghus omgivet av rövare. Varför? Hur kommer man därifrån? Vem kan man lita på? Äventyret är väldigt öppet och beror på spelarnas förmåga att tänka ut lösningar, förhandling eller action?
  • Parningstid och skördetid - en okänd art av jättelika insekter svärmar och behöver kött till sin parningstid. När man väl överlevt dem kan man undersöka var de kom från och kanske själv skörda ett och annat.
  • Inre styrkan - i senaste Fenix.

Artiklar

Allt jag skrivit har inte fått plats i regelboken. Jag ville hålla den quantum satis (latin för lagom). Regelvarianter, mer varelser, mer kampanjbeskrivningar etc finns här som separata artiklar. Några höjdpunkter:
  • Artikeln om dödsriket är fin. Tanken är att öka känslan av Egypten. Döden och dödsriket var väldigt viktiga för egyptierna. Spelledaren kan gradvis avslöja dödsrikets existens och natur. Exempelvis kan döda rollpersoner få uppleva mer och mer av inträdet i dödsriket. Magiker kan också öppna portaler och resa till dödsriket.
  • Bestiariet fylls på med en del "bra att ha" såsom djur och statister men även fler unika varelser och nya folkslag.
  • Staden Roxul - rikets glimrande juvel i norr varifrån en ständig ström av karavaner går söderut, fullastade med rikedomar.

Formulär

Givetvis finns här rollformulär, inklusive ett för magikers formler. Det finns också ett hjälpformulär som steg för steg ledsagar en genom skapandet av en rollperson.
Det finns också hjälpformulär för att hålla reda på personer eller varelser man möter. Om man möter dem i strid behöver man veta vad de har för försvar. Formuläret gör att man skapar en sådan varelse på några sekunder. Ringa bara in de värden som passar, eller skriv ett eget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar